سایت رسمی روستای گلدره

روستای تاریخی گلدره واقع در منطقه مهردشت اصفهان

سایت رسمی روستای گلدره

روستای تاریخی گلدره واقع در منطقه مهردشت اصفهان

سایت رسمی روستای گلدره

روستای تاریخی گلدره واقع در بخش مهردشت استان اصفهان قرار دارد به امید این که بتوانم توصیف خوبی از روستای گلدره داشته باشم لطفا با نظرات خودتون به من کمک کنید در بهتر شدن وبلاگ


جوانی شمع ره کردم که جویم زندگانی را
نجستم زندگانی را و گم کردم جوانی را

کنون با بار پیری آرزومندم که برگردم
به دنبال جوانی کوره راه زندگانی را

به یاد یار دیرین کاروان گم کرده رامانم
که شب در خواب بیند همرهان کاروانی را

بهاری بود و ما را هم شبابی و شکر خوابی
چه غفلت داشتیم ای گل شبیخون جوانی را

چه بیداری تلخی بود از خواب خوش مستی
که در کامم به زهرآلود شهد شادمانی را

سخن با من نمی گوئی الا ای همزبان دل
خدایا با که گویم شکوه بی همزبانی را

نسیم زلف جانان کو که چون برگ خزان دیده
به پای سرو خود دارم هوای جانفشانی را

به چشم آسمانی گردشی داری بلای جان
خدا را بر مگردان این بلای آسمانی را

نمیری شهریار از شعر شیرین روان گفتن
که از آب بقا جویند عمر جاودانی را

پیام های کوتاه
  • ۳۰ آذر ۹۳ , ۱۴:۲۴
    Reza
  • ۳۰ آذر ۹۳ , ۱۴:۲۲
    Reza
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

عسل از دیدگاه ابوعلی سینا

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۲ ب.ظ

عسل بخاری است که از زمین بالا رود و در فضا پخته گردد و شبنم مانند پر مایه میشود و فرود آید و بر برگ گل و غیره نشییند و انگبین بوجود آورد . گاهی انگبینی شود که ما آن را عسل می گوئیم چنانچه در کوهساران قصران بدست می آید و گاهی که شبنم بر درخت و سنگ نشیند گز انگبین پیدا است . اما آن قسمتی که بسیار لطیف و نادیدنی است قسمت و نصبیب زنبور است که از آن عسل می سازد . به عقیده ام هر چند زنبور این شیره را برای خوراک خود بر چینند و انبار میکند اما در ساختن عسل تاثیرات ویژه ای دارد. نوعی از عسل است که تند مزه و سمی است .

 گزینش :

عسل بسیار خوب آن است که کا ملا شیرین مزه ، خوشبوی و بویش مایل به بوی تند مزه ،رنگش به سرخی بزند ،پر مایه باشد نه رقیق ، چنان بهم متصل باشد که در حال ریزش از هم نگسلد .و نسبت به فصلها عسل بهاری از تا بستانی بهتر و تا بستانی از زمستانی خوب تر است و گویند عسل تابستانی خوب نیست .

مزاج :

عسل زنبور در دوم گرم و خشک است . عسل (تبر زد ) و نیشکر در اول گرم  اما خشک نیست .

خاصیت :

زداینده است ، دهانه رگها را باز کند ، رطو بتها را از بین میبرد ،رطو بتها را از ژرفای بدن بیرون می کشد ،و مانع تباهی و گندید گی  گوشت باشد .

آرایش :

به تن اندازند شپش و رشک را از بین میبرد . با کوشنه مخلوط باشد و بر پوست مالند ،لکه های سیاه چهره را اگر کهنه باشد از بین می برد . عسل و نمک با هم لکه های با دمجانی رنگ ناشی از ضربت خوردن را می زداید.

قرحه :

قر حه های ژر فا را پاک می کند ، عسل را آنقدر بر آتش نهند تا غلیظ شود .زخمهای تازه را بهم آرد . عسل و شبت را بر پوست مالند(قو باء) را شفا دهد .

سر :

نمک اندرانی را با یسل مخلوط کنند و نیمه گرم در گوش چکانند چرک را از گوش میزداید و زخمهای چرکین داخل گوش را می خشکاند و حس شنوائی را نیرو دهد . یسل تند مزه و سمی را بو کنند عقل  از سر می پرد تا چه رسد به خوردنش ؟

چشم :

یسل تم چشم را از بین میبرد .

نفس و سینه :

غر غره کردن با عسل و عسل به کام اندودن علاج خناق و لوزتین است .

اندامان غذا :

عسلاب اشتها را بر انگیزد و توانبخش معده است.

اندامان راننده :

عسل نیشکر ملین است و عسل (تبر زد ) ملین نیست . عسلی که کف از آن نگرفته باشند باد آور و مسهل است . اگر کف از آن بر گیرند کمتر باد آور و اسهالی است . عسل پخته شکم را روان نمی کند و شاید برای بلغم داران قبض باشد . عسل پخته  بسیار تغذیه دهنده است . عسل را با آب بپزند در ریزش بول باثیرش بیشتر باشد . و ما می گوئیم :اگر عسل و آب عسل در نفوذ کردن خوراک به درون کمک کند قبض می باشد . اما اگر جنب و جوشی در شکم باشد و طعام هضم نرود و در شکم روی دهد در این صورت شکم را روان کند و درد شکم را از بین میبرد.

زهر ها :

عسل را با روغن آمیزند و بر آتش نهند تا گرم شود و به گرمی بخورند ؟ پاد زهر افیون خوردگی و نیش حشرات موذی است . لیسیدن عسل پاد زهر سگ هار و قارچ سمی است . کسی که سم خورده عسل بخورد قی می کند و اثر سم خنثی شود . بو کردن آن نوع از یسل که تند مزه و عطسه آور است یک باره عقل را از سر بدر کند و عرق سرد بر بدن نشیند و علاجش آن است که ماهی شور خورد و (ادرو مالی) بنوشد و بعد قی کند.

 

قوباء:

جوش های جلدی که بر اثر برخی امراض عفونی و به علت اختلالات عروقی عصبی تولید می شود. جوش های قوباء بر اثر فشار انگشت محو و پس از رفع فشار مجدداً هویدا می گردند. علت پیدایش قوباء را بیشتر به علت احتقان عروق جلدی می دانند.  (فرهنگ معین)

 


ادرومالی یا عسل داود : روغنی است بسیار گرم.و پر مایه چون عسل . و از عسل غلیظ تر . در اصل شیرهای است که از ساقه درختی که در تد میروید بدست می آورند و از آن شیره روغن می گیرند و آن را با روغن گل آن درخت مخلوط می کنند و آن را روغن عسل هم می نا مند. (کتاب قانون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی